A szükséges túrafelszerelés

  • 0

A szükséges túrafelszerelés

Category : Túrázzunk!

Hogyan öltözzünk, mit vigyünk magunkkal néhány órás vagy egynapos túrára?

 

🙂   Nincs rossz idő, csak rosszul öltözött turista.

🙂   Több túra — kevesebb gyógyszer.

🙂   A mozgás — élet.

🙂   A természetjárás — kollektív sport, életszemlélet, életforma.

 

  • Az egészség — szervezetünk zavartalan életműködését, betegségnélküliségét és lelki harmóniáját jelenti, azt, hogy testünk-lelkünk teljes, egészen rendben van.
  • Egy-egy túra során észre sem vesszük, hogy mennyire intenzíven megmozgatjuk egész testünket: a lábunkat, a mell- és vállizmokat, de még a szemizmokat is.
  • Pihenőkben célszerű lazításként egy kicsit megtornáztatni magunkat: törzshajlítás, karkörzés, fejkörzés.

ÉTEL – ITAL

Táplálkozás – célszerűség, mértékletesség. A szabadban való mozgástól általában javul az étvágyunk is, de nem mindegy, hogy mit és mennyit eszünk, iszunk!

Ital és könnyen elfogyasztható, kalóriadús, száraz élelmiszer nélkülözhetetlen, mert ez ad erőt a túra folytatásához akkor is, ha csak néhány kilométernyit gyalogolunk.

Alapszabály, hogy gyorsan romló, csöpögős, kenődő, folyékony élelmiszert ne vigyünk magunkkal, így például gyorsan romló felvágottakat (párizsit, olasz felvágottat, kenőmájast stb.), papírba csomagolt vajat vagy margarint, szénsavas üdítőt, könnyen szétnyomódó gyümölcsöt.

Ajánlott élelmiszerek: füstölt vagy száraz húsok, konzervek, kávé, tea, zöldség, „kemény” gyümölcs (alma, körte), datolya, füge, banán stb., kemény tojás, keksz, kenyér.

Egyes zöldségeket (saláta, paradicsom), lágy vagy felszeletelt gyümölcsöt; vajat, margarint is vihetünk magunkkal, ha biztonságosan záródó műanyag dobozban tudjuk tárolni.

Kalóriadús csokoládé erőt ad, ha elfáradtunk a gyaloglásban, ezért egy-két csoki szelet vagy egy tábla csoki legyen nálunk.

Italként legalább fél – egy liter folyadékot (vizet, teát) vigyünk magunkkal. Ha útközben találunk ivóvízlelőhelyet, akkor töltsük fel a palackunkat.

Menetközben legyen mérsékelt a folyadékfogyasztásunk, mert így kevésbé izzadunk és fáradunk el.

 

ÖLTÖZET

Legelőször is tisztázandó a túrafelszereléssel kapcsolatban az, hogy nincs szükség méregdrága ruházatra és lábbelire, drága és nagyméretű hátizsákra!

Réges-régen még utcai öltözetben is túráztak, majd kialakultak a túrázásra alkalmasabb viseletek, és manapság már speciális túraöltözetek is kaphatóak, igaz, hogy ezek gyakran nagyon sokba kerülnek.

Általában olyan ruházatban túrázzunk, ami kényelmes, szellős, könnyen cserélhető útközben. Az évszaktól függően célszerű a réteges, nedvszívó öltözék megválasztása.

Kerüljük a harsány színű ruhákat, mert a rovarok nagyon „csípik”.

Kerüljük a műszálas vagy erős kartonanyagból készült ruhaneműt, mert nem szellőzik, testünk izzad, fullad benne.

Ajánlott a kényelmes nadrág, póló vagy ing, és legyen nálunk pulóver.

Télen szükség van még tartalék pamut zoknira, sálra, vastag sapkára és kesztyűre, kiskabátra.

Kapucnis esőkabát nélkülözhetetlen tartaléköltözet, még akkor is, ha verőfényes időben kezdjük meg túránkat, mert zivatar keletkezhet a legváratlanabb pillanatban is.

Esernyőt nem javaslok, mert az nehezíti a gyaloglást (főképp sűrű növényzet környezetében), másrészt nehogy „villámhárítóként” működjön!

Karimás sapka még napsütéses időben is javasolt, mert véd a napszúrás ellen, és védi fülünket, nyakunkat a leégéstől.

Erős napfényben tanácsos egy UV szűrös napszemüveg, ami egyrészt védi szemünket a káros napsugárzástól, másrészt kényelmes látást biztosít szembe-fény esetén.

Túracipőnk legyen kényelmes, alacsony sarkú, vízhatlan és jól bejáratott (semmiképpen sem olyan, amit a túránkon viselnénk először!!!).

Ha nincs túrabakancsunk, megfelel egy jól szellőző sportcipő is, de ebben túrázva jobban oda kell figyelnünk, hova lépünk (kiálló kövek, buckák, gödrök, faágak).

Túrabakancs a legmegfelelőbb, mert ez tartja a lábunkat, védve bokaízületünket egy váratlan megbicsaklástól, bokaficamtól.

Olyan pamut zoknit, harisnyát viseljünk – a műszálas kerülendő! –, amelyiknek az orr-része egybefüggő, azaz nem összevarrott! A varrás kidörzsölheti a lábujjunkat vagy lábfejünk elülső részét. Ez nagyon megnehezíti a túra folytatását még abban az esetben is, ha tapasszal védjük a horzsolt bőrfelületet.

Dupla zokni viselete célszerű (egy vékony és egy vastag), mert a dupla zokni jobban védi sarkunk bőrfelületét és a lábujjunkat a túrabakancsban (esetleg a sportcipőben is).

Nincs kényelmetlenebb, fájdalmasabb annál, mint amikor vízhólyag keletkezik a sarkunkon, vagy kidörzsölődik a lábujjunk felülete vagy a lábujjköz. (Ez bejáratott bakancsban is előfordulhat akkor, ha például néhány hónapon át nem használtuk.)

Célszerű séta- vagy túrabot is, mert kényelmesebbé, biztonságosabbá tehetjük vele járásunkat, amikor lejtős, göröngyös úton haladunk.

Kesztyűt is vihetünk magunkkal, biztonsági okból; ez kis helyen is elfér, és szinte alig jelent terhet.

 

TÉRKÉP

Önálló túrázás esetén nélkülözhetetlen a jó turistatérkép.

A turistautak jelzései általában éveken át változatlanok, de kisebb-nagyobb módosítások előfordulhatnak egy-egy év elteltével is, például akkor, amikor „ráépítkeznek” egy korábbi turistaútra vagy időközben egy területet kiemelt természetvédelmi területté nyilvánítottak. Szerencsés esetben ilyenkor kikerülhető a lezárással érintett szakasz, de van arra is példa, amikor egyszerűen nem lehet továbbhaladni.

A turistatérképek méretarányai általában nagyléptékűek, és így jelölik: 1:25000 (1 aránylik a 25000-hez vagy „25 ezres” méretarányú térkép) vagy 1:30000 vagy 1:40000 stb. Ezeken a térképeken nagyon jól nyomon követhető az útvonal. A méretarány azt jelenti, hogy ami például a 25-ezres méretarányú térképen 1 centi, az a valóságban 25000 centi, azaz 250 méter.

Fontos ellenőrizni a térkép kiadásának évét! 5 évnél régebbi térképet ne használjunk, mert nagy változtatások történhettek időközben, melyeket csak a friss kiadású térkép tartalmaz.

Megoszlanak a vélemények arról, hogy térképet vagy atlaszt („turistakalauzt”) használjunk.

A térkép nagyméretű, akár egy négyzetméteres is lehet kiterítve, ezért nehézkes a használata, és a lapszelvények hajtogatásának élei sérülnek már néhány hajtogatás után is.

Az atlasz előnyei, hogy kisméretű: kb. 15×21 centis méretű, és spirál-fűzésű, ezért könnyen lapozható, és kevésbé sérül, tartós. Továbbá részletes információt nyújt az adott tájegységről (Budai-hegység vagy Pilis – Visegrádi-hegység vagy Börzsöny és az Ipoly völgye stb.): földtörténetről, domborzatról, éghajlatról, állat- és növényvilágról, településekről, turistautakról.

Hátránya, hogy csak rövid útvonalszakasz tekinthető át egy lapon (oldalon).

Ha térképet használunk, fontos, hogy valamiképp rögzítsük a térképen vagy a „fejünkben” a kiindulási pontot, mert útvonalunk csak így követhető nyomon, az, hogy éppen merre járunk.

Hasznos, ha tudjuk az égtájak fekvését. A térképen a településnevek nyugat-kelet irányúak, a térkép koordináta hálózata észak-dél irányú.

 

TURISTAÚT-JELZÉSEK

A turistautakról röviden:

Vándorutak: sávjelzések („—”)

  1. a) kék színű az országos kéktúra, piros sáv a megyei vagy regionális utak stb.
  2. b) sárga és zöld színű sáv helyi jelentőségű vándorút

A színek fontossági sorrendet is jelentenek: legfontosabb a „kék”, majd a „piros”, „sárga” és a „zöld”

négyzet: településre vagy szálláshelyhely vezet

kör: forráshoz, vízlelőhelyhez vezet

háromszög: kilátóhoz vezet

omega: barlangot jelöl

+ jelű: összekötő (lerövidítő) út

T betű: tanösvény

L betű: romhoz vezet

Önmagába visszaforduló kör: körséta, kiindulópontba visszatérő rövid kirándulás

Zarándokút:       Szent Jakab zarándokút (Budapest-Lébény, és tovább az osztrák becsatlakozásig)

Mária zarándokút (Mariazell-Csíksomlyó között)

 

EGYÉB FELSZERELÉS

A személyes iratokról (személyi igazolvány, tb-kártya), a megfelelő pénzösszegről (legyen nálunk váltópénz, pénzérme is), fényképezőgépről sem feledkezhetünk meg, és jó szolgálatot tehet, ha van mobiltelefonunk.

Evőeszközre (ami szükséges lehet), vágóeszközre (lehetőleg többfunkciós bicska), műanyag pohárra is szükségünk lehet.

Tisztasági eszközök is szükségesek még rövid túrán is, mint például: toalettpapír, szappan, kéztörlő, kézfertőtlenítő stb.

Egészségügyi dolgok, amiket jó, ha magunkkal viszünk: elsősegélycsomag [géz, fertőtlenítő /jód vagy sebhintőpor/, sebtapasz (különböző méretben), olló, fóliakesztyű (sebápoláshoz)], szemcsepp, napi gyógyszereink.

 

HULLADÉK

Védjük a természetet! Mindig legyen nálunk üres műanyag tasak hulladék tárolására, továbbvitelére.

A hulladékot csakis biztonságos szeméttárolóba helyezzük el, mert a lyukacsos, nem zárt tetejű szeméttárolóból az állatok ki tudják emelni az eldobott ételmaradékot és más hulladékot. Ezzel veszélyeztetjük az állatok életét és a természet tisztaságát.

 

HÁTIZSÁK

A hátizsákok között három nagy csoportot különböztethetünk meg:

a/ Rövid, könnyű túrárakra alkalmas hátizsák. Ezt gyakran láthatjuk, mert szinte hétköznapi viseletté vált.

b/ Többnapos túrára szolgáló hátizsák.

c/ Magashegyi túrázásra való hátizsák.

Rövid, könnyű túrázásra elegendő egy 10, 20 vagy 30 literes, háttámasszal ellátott, kényelmes hátizsák, és ami legalább egy kis szellőzést biztosít hátunknak. (A 20-30 literes hátizsák célszerűbb a 10 literesnél a tárgyak elhelyezése szempontjából.)

 

CSOMAGOLÁS

Egyszerűnek tűnik, de mégsem az, körültekintőnek kell lennünk! Mielőtt bepakolnánk a hátizsákba, tanácsos mindent kikészíteni azért, hogy ellenőrizhessük, amit be kell csomagolni, magunkkal vinni.

A nehezebb dolgok alulra, a könnyebbek felülre kerülnek. Amik elázhatnak, azokat csomagoljuk nejlontasakba. Szempont az is, hogy amire kevésbé van szükségünk a túra alatt, azt legalulra rakjuk.

A legfontosabbakat – személyes iratokat, pénzt stb., esőkabátot, elsősegélykészletet az oldalzsebekbe vagy a legkönnyebben hozzáférhető helyekre pakoljuk.

Ha mindent bepakoltunk a hátizsákba, vegyük magunkra és próbáljuk ki, mert lehet, hogy szorít, nyom, járás közben zörög, oldalra húz, és így még indulás előtt tudunk változtatni a csomagoláson.

 

Jó túrázást!


Keresés oldalunkon:

Hírlevél