Sosem késő elkezdeni! Na, de hogyan?

  • 0

Sosem késő elkezdeni! Na, de hogyan?

Sokan érzik úgy, hogy negyvenévesen, ötvenévesen már késő elkezdeni a rendszeres sportolást, ilyen „idősen” már nincs értelme, sőt talán még az egészségük rovására is mehet, szokatlan terheléseivel. Ez a téves gondolat, talán rossz tapasztalataikból származhat. Lehet, hogy megpróbálták már korábban, de csak kimerültség, rosszkedv, sérülés lett a vége. Igen, a kezdés alapvetően határozza meg a sportos edzésekhez való viszonyunkat a későbbiek során is. Egy okosan megválasztott mozgásformába könnyebb beleszeretni.

 

Tudnunk kell, hogy a rendszeres sportolást életformánkká kell tennünk, ez pedig csak úgy lehet sikeres, ha megszeretjük a mozgást.  Egy edzetlen, idősödő, esetleg túlsúllyal is küszködő ember számára nem élvezetesek az edzéseken zajló erőfeszítések, sőt inkább kellemetlenek lehetnek. Hogyan is akarnánk egy rossz élményt, fájdalmat, szenvedést okozó programot önszántunkból, napi életünkbe illeszteni? Valószínűleg sehogy.

 

Gyakran kérdezik, milyen sportot válasszak, melyik a leghatékonyabb a súlycsökkentésben, melyik a legegészségesebb mozgásforma, melyik a legkíméletesebb edzéstípus. A szakember csak alternatívákat ajánljon, soha ne ő válasszon! A választás a sportolóé, hiszen ő tudja, milyen környezetben, társaságban szeret lenni, milyen mozgásformához vonzódik leginkább.  Csak olyan edzést fogunk magunkénak tudni, ami a személyiségünkhöz legjobban illik. A tárasági ember párban, csapatban szereti eltölteni a szabadidejét, így nekik a labdajátékok, a társaságban végezhető mozgások javasoltak. A magányos alkatúak, az egyedül végezhető, egyéni sportokat is szívesen választják majd.

 

Ha nem szeretnénk kedvét szegni a sportolni vágyóknak a másnapi tűrhetetlen izomlázzal, napokig tartó kimerültséggel, esetleg sérüléssel, akkor „alulterheléssel” kezdjünk bele edzéseinkbe! Ez azt jelenti, hogy nem szükséges azonnal fejlesztő szándékkal nekiesni a programnak. Az első hetek a mozgáshoz való fokozatos hozzászoktatással teljenek! Csak a jó közérzet határain belüli terhelés elfogadható ilyenkor. Érezze magát jól a sportoló, és ha ez csak 10-15 perces időtartamban lehetséges, akkor ennyi legyen az edzés időtartama, ne több! Tanulja meg a mozdulatokat biztonságosan végrehajtani, hogy komfortosan mozoghasson a pályán, tornateremben. Az első időszak a megszerettetés jegyében teljék, nem sietünk sehova. Ha korábban évtizedekig nem sportolt valaki, miért gondoljuk, hogy egy-két nap alatt ráérez majd az ízére. Sokkal valószínűbb, hogy sokáig tart majd, mire szívesen fárad el az edzéseken, sőt alig várja a kellemes fáradtság ernyesztő, boldogító érzését, a teljesítmény után érzett örömöt.  Rövid könnyű edzésekkel kezdjünk, szórakoztató formában, és csak az enyhe fáradtságérzés megjelenéséig tartsanak edzéseink!

 

A rövid, kellemes élményt nyújtó edzések gyakoriságát sem szükséges eltúlozni.  Első hetekben, esetleg hónapokban, heti két edzéssel beérhetjük, és mozgás iránti étvágyunk megnövekedésének ütemében növelhetjük a gyakoriságot. Ha okosan kezdünk, megjön az étvágy, ezt joggal remélhetjük.

 

Dr. Osváth Péter


Keresés oldalunkon:

Hírlevél